Filharmonia Suwałk | DROGI DO NIEPODLEGŁEJ

11 listopada spotkamy się na wyjątkowym koncercie. Usłyszymy najbardziej znane utwory polskich kompozytorów w wykonaniu Suwalskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Krzysztofa J. Kozakiewicza oraz znakomitych solistów: Marleny Borowskiej, Jacka Szymańskiego, Dariusza S. Wójcika wraz z aktorką Łucją Rećko-Żarnecką. Ze sceny wybrzmią również wybrane wiersze C. K. Norwida i M. Konopnickiej. Koncert odbędzie się w ramach miejskich obchodów Narodowego Święta Niepodległości.

11.11.2022, godz. 17.00
Sala im. A. Wajdy, ul. Jana Pawła II 5

Bezpłatne wejściówki dostępne TUTAJ>> lub w kasie SOK

zamów transport door-to-door >>

11 listopada spotkamy się na wyjątkowym koncercie. Usłyszymy najbardziej znane utwory polskich kompozytorów w wykonaniu Suwalskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Krzysztofa J. Kozakiewicza oraz znakomitych solistów: Marleny Borowskiej (sopran), dra Jacka Szymańskiego (tenor), Dariusza S. Wójcika (bas) wraz z aktorką Łucją Rećko-Żarnecką. Ze sceny wybrzmią również wybrane wiersze C. K. Norwida i M. Konopnickiej. Koncert odbędzie się w ramach miejskich obchodów Narodowego Święta Niepodległości.

Wydarzenie jest częścią I Międzynarodowego Festiwalu CANTAREUM 2022 Muzyczne Skarby Europy

Marlena Borowska- Dyrektor artystyczny, programowy i organizacyjny festiwalu CANTAREUM 2022 Muzyczne Skarby Europy

W programie m.in:

  • Utwory z oper S. Moniuszki Straszny Dwór, Hrabina, Halka
  • Pieśni S. Moniuszki, F. Chopina i M. Karłowicza
  • Wybrane wiersze C. K. Norwida i M. Konopnickiej

Suwalski Chór Primo pod dyrekcją dr Ignacego Ołowia zaprasza na koncert towarzyszący Obchodom Narodowego Święta Niepodległości, który odbędzie się w ramach projektu “Niepodległa to My”. Do wspólnego śpiewania pieśni patriotycznych zapraszamy wszystkich mieszkańców Suwałk. Podczas wydarzenia dostępne będą śpiewniki, dzięki którym każdy będzie mógł dołączyć do akcji. Koncert odbędzie się o godz. 10.00 w Konkatedrze Świętego Aleksandra w Suwałkach.

Niepodległa do hymnu

Biuro Programu „Niepodległa” po raz piąty, zaprasza samorządy, instytucje kultury i szkoły do wspólnego śpiewania Mazurka Dąbrowskiego 11 listopada w samo południe, w ramach corocznej akcji „Niepodległa do Hymnu”.

Akcja wspólnego śpiewania Hymnu odbywa się od 2018 roku. Wtedy akcja „Niepodległa do Hymnu” została zainicjowana z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości i wzięło w niej udział prawie 1000 podmiotów, które zorganizowały wspólne śpiewanie na 6 kontynentach.  Zainteresowanie wspólnym śpiewaniem Mazurka Dąbrowskiego przez lata nie słabnie – w zeszłym roku wybrzmiał on w ponad 1000 miejsc.

Jak wziąć udział w tegorocznej akcji „Niepodległa do Hymnu”

  1. Zaplanuj i zorganizuj w swojej miejscowości wspólne śpiewanie Mazurka Dąbrowskiego 11 listopada br. w samo południe.
  2. Przed 11 listopada br. wejdź na stronę https://niepodlegla.gov.pl/wydarzenia/ i kliknij znajdujący się pod mapą przycisk „Dodaj wydarzenie”.
  3. Wypełnij formularz, wybierając wśród rodzajów wydarzeń akcję „Niepodległa do Hymnu”.
  4. Wyślij formularz. Wydarzenie będzie widoczne na mapie po wprowadzeniu zgłoszenia przez administratora.
  5. Podczas wspólnego śpiewania Hymnu w trakcie obchodów Narodowego Święta Niepodległości zrób zdjęcie i opublikuj je w mediach społecznościowych z hasztagiem #niepodlegladohymnu

Więcej informacji o akcji dostępnych jest na stronie https://niepodlegla.gov.pl/aktualnosci/zaspiewajmy-razem-11-listopada-niepodlegla-do-hymnu-juz-po-raz-5/

Ze strony można pobrać także specjalne plakaty i dzięki nim promować wspólnie akcję.


MARLENA BOROWSKA sopran

Dyrektor artystyczny, programowy i organizacyjny festiwalu CANTAREUM 2022 Muzyczne Skarby Europy

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Studiowała u Mistrzów Bel Canto – I rok w klasie śpiewu solowego Prof. Kazimierza Pustelaka, dalsze lata i Dyplom u Prof. Haliny Słonickiej. Dwukrotnie uczestniczyła w Międzynarodowych Kursach Wokalnych w Belgii, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem Georgette Colleman i Gerdy Loembarts, tam też została wytypowana do Koncertu Finałowego dla Radia BRT w Brukseli. Okres studiów zaowocował udziałem w licznych spektaklach, m.in. pod dyrekcją Tadeusza Wicherka oraz Mieczysława Nowakowskiego. Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej, Krajowym Biurem Koncertowym. Występowała w Belgii, Francji, Rosji, Białorusi, na Litwie, w licznych miastach Polski, a także w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym. Koncertowała z orkiestrami Warszawskiej Opery Kameralnej, Filharmonii Olsztyńskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Kapelli Grodzieńskiej, Suwalskiej Orkiestry Kameralnej, z wybitnymi warszawskimi Zespołami Muzyki Dawnej m. in. z renesansową Sabionettą i barokową La Tempestą. Założycielka Wydziału Wokalnego Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Suwałkach (obecnie Specjalność: Wokalistyka), którym kieruje od 1992.W latach 2011-18 pełniła funkcję Kierownika Sekcji Śpiewu Solowego i Akordeonu. Jej liczni wychowankowie, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych, są studentami większości Akademii Muzycznych w Polsce oraz solistami Teatrów Operowych w kraju i za granicą. Sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, od 2005 Warszawskiego Oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, a także współtwórczynią autorskich programów dla Wydziałów Wokalnych oraz Przewodniczącą Komisji do spraw Programów Nauczania w Sekcjach Wokalnych PSM II st. powołanej przez Prof. Eugeniusza Sąsiadka przy Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów Śpiewu z siedzibą we Wrocławiu, którego sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym od 2001. W 2009 została wybrana do ścisłego składu Zarządu Głównego PSPŚ z siedzibą we Wrocławiu (3 kadencje: 2009-2013, 2013-2017, 2017-2021). Obecnie sprawuje funkcję Członka Komisji Rewizyjnej PSPŚ we Wrocławiu (w latach 2021-2024). W 1997 wznowiła działalność koncertową, jednocześnie uczestnicząc w Kursach Wokalnych prowadzonych przez Prof. Gerharda Kahry (Wiedeń), Prof. Christiana Elssnera (Drezno), dwukrotnie w Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez Prof. Alison Pearce (Londyn). W latach 2002-2013 sprawowała  funkcję Wiceprezes SEM w Suwałkach. W 2014 została Wiceprezesem, od 2018 sprawuje funkcję Prezesa Suwalskiego Towarzystwa Muzycznego im. Emila Młynarskiego w Suwałkach. Pomysłodawczyni i założycielka Interdyscyplinarnej Formacji Artystycznej CANTAREUM (2018). Jest cenioną animatorką życia muzycznego, pomysłodawczynią wielu artystycznych przedsięwzięć muzycznych o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. Pełni funkcję kierownika naukowego, artystycznego i organizacyjnego – autorskich, specjalistycznych, muzycznych kursów i seminariów m. in: międzynarodowych: rosyjskiej liryki wokalnej, muzyki nowej, kursu orkiestrowego; i ogólnopolskich: chopinowskiego, akordeonowego, mozartowskiego, wokalnych, barokowych, aktorskich, choreograficznych, oraz kursów orkiestrowych i wokalnych-warsztatów operowych (ok. 100 zrealizowanych form edukacyjnych). Jest także organizatorką ponad 40. koncertów dobroczynnych, Pomysłodawczyni, Dyrektor Artystyczny, Programowy i Organizacyjny: V Ogólnopolskich Festiwali Sztuki Wokalnej im. Prof. Haliny Słonickiej (w tym V Ogólnopolskich Konkursów Wokalnych im. Prof. Haliny Słonickiej) w latach 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 oraz IX edycji Międzynarodowych Festiwali ARS MUSICA w latach 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2018, 2019, 2020, 2021 w Suwałkach, Białymstoku i Warszawie. Jest jurorem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. Bierze udział w konferencjach naukowych, publikuje. W 24-26.08.2018 powołała i zorganizowała I Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Prof. H. Słonickiej dla Uczniów, Studentów i Absolwentów w Suwałkach, w którym sprawowała obowiązki Dyrektora Konkursu. II edycja konkursu odbyła się w Suwałkach w dniach 19-22.08.2021. Pomysłodawczyni i realizatorka 3. scenicznych adaptacji oper W. A. Mozarta t.j.: Wesele Figara 2013, Cosi fan tutte 2014, Don Giovanni 2015 we współpracy z Suwalskim Ośrodkiem Kultury i Suwalską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją K. Dąbrowskiego oraz #DonMoniuszko Project! S. Moniuszki/A. Fredry Nowy Don Kichot czyli sto szaleństw 2019 we współpracy z SOK i Kameralną Orkiestrą Festiwalową pod dyrekcją K. Dąbrowskiego. Bierze udział w ambitnych muzycznych projektach artystycznych z Artystami tj: Jadwiga Rappé, Kira Boreczko-Dal, Jacek Szymański, Darek S. Wójcik, Leszek Świdziński, Bogdan Makal, Agnieszka Lipska-Nakoniecznik, Tomasz Krzysica, Rafał Majzner, ks. Zbigniew Stępniak, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Zbigniew Graca, S.A. Wróblewski, Kazimierz Dąbrowski, W.N. Bormotow, Mirosław Feldgebel, Agnieszka Obst-Chwała, Jakub Burzyński, Tytus Wojnowicz, (śp. Kazimierz Kowalski), Jan Englert, Iwo Orłowski, Robert Marat, Lilianna Stawarz, Justyna Rekść-Raubo, Martyna i Adam Pastuszka, Rafał Sulima, Agnieszka Franków-Żelazny, Marina Bielaszuk, Dmitri Grinich, Edyta Fil, Audronė Eitmanavičiūtė, Dalia Jatautaitė, Šviesė Čepliauskaitė, Olena Skrok, Ella Susmanek, Jolanta Pszczółkowska-Pawlik, i innymi. Dysponując sopranem lirico spinto z coloraturą jest artystką wszechstronną, doskonale odnajduje się zarówno w muzyce oratoryjno-kantatowej, pieśniarskiej, operowej, od renesansu przez epokę baroku po prawykonania utworów kompozytorów współczesnych. Wielokrotnie nagradzana za twórczość artystyczną, pedagogiczną i organizatorską. W 2013 została uhonorowana m.in. odznaczeniem nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony dla Kultury Polskiej, w 2014 otrzymała od Prezydenta Miasta Suwałk doroczną, prestiżową Nagrodę Włócznię Jaćwingów za wybitne zasługi na rzecz miasta Suwałk, natomiast w 2016 indywidualną Nagrodę Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, w tym szczególnie za sukcesy w upowszechnianiu muzyki operowej. W 2016 prowadziła Master Class na Akademii Muzycznej-Vytautas Magnus University w Kownie na Litwie. Często występuje jako ceniona solistka i kameralistka, stale poszerza repertuar, czynnie koncertuje w kraju i za granicą, zbierając za swoje występy znakomite recenzje. W 2017 M. Borowska została odznaczona Medalem Srebrnym Za Długoletnią Służbę, przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W latach 2017, 2018, 2019. zrealizowała międzynarodowe, autorskie projekty tj. I, II i III Cykl Koncertów Kameralnych – Nowe Interpretacje. Jest także Laureatką Nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury za sezon artystyczny 2016/2017, wręczonej podczas uroczystej Gali 25.10.2017 r. w Operze i Filharmonii Podlaskiej Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku, którą sopranistka uświetniła wspólnym występem wraz z pianistą Prof. Robertem Maratem. Również z Prof. R. Maratem wzięła udział w Koncercie Kameralnym, wieńczącym obchody Roku Prof. Andrzeja Strumiłły w województwie podlaskim. W 2018 została uhonorowana Nagrodą Jubileuszową Miasta Suwałki – za osiągnięcia w dziedzinie artystycznej i pedagogicznej, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Indywidualną Nagrodą (I stopnia) Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. W dn. 18.02.2021 ponownie została laureatką indywidualnej Nagrody Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Również w 2021 otrzymała 4. Indywidualną Nagrodę Dyrektora CEA w Warszawie oraz została zaproszona do muzycznych wydarzeń artystycznych Teatru Otwartego w Gdańsku. W 2022 weszła w skład Zarządu Głównego Fundacji Muzycznej imienia Profesora Kazimierza Pustelaka z siedzibą w Warszawie. Obecnie Marlena Borowska jest w trakcie realizacji kolejnego, międzynarodowego, autorskiego projektu edukacyjno-artystycznego tj. I Międzynarodowego Festiwalu CANTAREUM 2022 Muzyczne Skarby Europy, Białystok – Suwałki – Sejny – Kowno – Wilno – Warszawa, 21 kwietnia – 11 grudnia 2022. W uznaniu zasług dla rozwoju kultury Marlena Borowska została zaproszona przez BPH do opublikowania biogramu w 8. edycji Encyklopedii Osobistości Rzeczypospolitej Polskiej, wyd. BRITISH PUBLISHING HOUSE Britishpedia, London, United Kingdom (publikacja w 2022).

Dr JACEK SZYMAŃSKI tenor

Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego legendarnej śpiewaczki Haliny Mickiewiczówny. W roku 2020 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczył artystę Medalem „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS” najwyższym medalem przyznawanym w dziedzinie Kultury i uhonorował Nagrodą Okolicznościową z okazji 35-lecia pracy artystycznej. W czerwcu 2021 r. na Uniwersytecie Warszawskim – Wydziale Zarządzania – ukończył z wyróżnieniem Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury. Uczestnik kursów i seminariów w Bachakademie (Stuttgart), stypendysta klasy mistrzowskiej Studia Operowego w Kopenhadze. W latach 1987-1988 śpiewał w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego w Warszawie. W 1992 r. rozpoczął współpracę z Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Opera i Operetką na Zamku w Szczecinie. W 1996 r. rozpoczął współpracę z Teatrem Otwartym w Gdańsku oraz Operą Nova w Bydgoszczy, a w 2001 r. z Teatrem Wielkim w Łodzi i Operą Wrocławską. Wieloletni solista Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku. W dorobku artystycznym posiada około 30 pozycji oratoryjno – kantatowych, formy kameralne, cykle pieśni oraz 40 partii operowych i operetkowych. Brał udział w licznych tournee zagranicznych z polskimi filharmoniami i operami, m.in.: Austria, Belgia, Dania, Holandia, Francja, Luksemburg, Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Kanada. Twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Muzyczne Dni Drozdowo – Łomża” w ramach, którego zajmuje się reżyserią i inscenizacją spektakli operowych oraz projektowaniem scenografii i kostiumów. Dyrektor programowy Międzynarodowego Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie, w ramach którego prowadzi Kursy Mistrzowskie dla Śpiewaków. W „Roku Moniuszkowskim” (2002), brał udział w archiwalnym nagraniu opery „Hrabina” St. Moniuszki dla Polskiego Radia i Telewizji (reżyseria i inscenizacja opery: Maria Fołtyn). W 2009 r. wziął udział w realizacji opery „Ariadna na Naxos” R. Straussa w międzynarodowej obsadzie, zaprezentowanej na Międzynarodowym Festiwalu w Szeged (Węgry), zarejestrowanym i wyemitowanym przez francuski, telewizyjny kanał telewizyjny muzyczny MEZZO. W 2013 r. uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej WOKALISTYKA (Akademia Muzyczna im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi). Śpiewał pod batutą wybitnych dyrygentów, m.in.: Krzysztof Missona, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Swoboda, Andre Bernard, Ernest Hoetzl, Jan Łukaszewski, Enoch zu Guttenberg, Martin Heubach, Kerstin Nerbe, Jerzy Salwarowski, Bogdan Olędzki, Roman Kofman, Andrzej Knap, Jacek Boniecki, Mieczysław Nowakowski, Klaus Eisenmann, Tomasz Bugaj, Janusz Przybylski, Zygmunt Rychert, Maciej Niesiołowski, Jose Maria Florencio, Wojciech Michniewski, Tadeusz Wojciechowski, Jan Miłosz Zarzycki. Za działalność artystyczną i organizacyjną uhonorowany został wieloma prestiżowymi nagrodami i wyróżnieniami. Jest członkiem Polskiego Związku Artystów Scen Polskich. W maju 2018 r. przez Zarząd Główny Polskiego Związku Artystów Scen Polskich – sekcja Teatrów Muzycznych, Opery, Operetki – z okazji Dnia Artysty Śpiewaka został odznaczony nagrodą ARIONA za wybitne zasługi na polu kultury. We wrześniu 2020 r. otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury z okazji 35-lecia pracy artystycznej. Laureat honorowego wyróżnienia „ZŁOTY LIŚĆ RETRO 2020” za działalność koncertową popularyzującą muzykę 20-lecia międzywojennego. Dokonał szeregu nagrań radiowych, płytowych i telewizyjnych. Od 2022 r. zatrudniony w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży na stanowisku adiunkta. Jako nauczyciel akademicki wykłada 3 przedmioty: „komunikacja interpersonalna i interkulturowa w biznesie”, „komunikacja społeczna”, „muzyka sztuką dźwięku i komunikacji międzykulturowej”.
 
DARIUSZ S. WÓJCIK bas
 
Artysta śpiewak (bas), aktor, reżyser, scenarzysta, animator kultury. W roku 1989 ukończył
z wyróżnieniem studia obejmujące dwa kierunki (wokalny i aktorski). Szlify aktorskie zdobywał pod kierunkiem znakomitego polskiego aktora teatralnego i filmowego Henryka Bisty. Śpiew solowy studiował u wspaniałej gdańskiej śpiewaczki Anny Bartoszyńskiej. W 2020 r. obchodził Jubileusz 35-lecia pracy artystycznej. We września 2020 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczył Dariusza Wójcika Medalem „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS” – najwyższym medalem przyznawanym w dziedzinie kultury. Uroczystość wręczenia medalu odbyła się w Dworze Artusa w Gdańsku podczas widowiska „Zimny drań” promującego najnowszy Album artysty z piosenkami 20-lecia międzywojennego. W listopadzie 2020 r. Album „Zimny drań” zgłoszony został do Prestiżowej Nagrody Muzycznej „FRYDERYKI 2021”. W lipcu 2021 roku otrzymał tytuł Osobowości Roku Polski w kategorii „Kultura” zajmując 3 miejsce w Ogólnopolskiej edycji Plebiscytu „Osobowość Roku Polski 2020”. Uroczystość wręczenia statuetki Osobowości Roku Polski 2020 odbyła się 20 sierpnia 2021 na Zamku Królewskim w Warszawie. Dariusz S. Wójcik był wieloletnim solistą Teatru Muzycznego w Gdyni. Na deskach tego teatru zagrał szereg ról zarówno pierwszego, jak i drugiego planu. Z rodzimym teatrem odbył liczne tournee po USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Niemczech. Współpracował z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie wykonał z ogromnym sukcesem partię Frosha w operetce „Zemsta Nietoperza” Johanna Straussa. Jako artysta niezależny koncertował na różnych scenach i estradach w Polsce, w Europie i na świecie. Współpracował z Agencją Otto w Kolonii (Niemcy), z którą koncertował m.in. w Niemczech, Austrii, Danii, Belgii, Holandii i Francji. Do swoich niewątpliwych sukcesów artysta zalicza występ na nowojorskim Broadwayu w polskojęzycznej wersji musicalu „Jesus Christus Superstar” A. L. Webbera u boku lidera Zespołu TSA Marka Piekarczyka. Twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie oraz współtwórca Międzynarodowego Festiwalu „Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża”, który z powodzeniem odbywa się od 27 lat i jest wiodącym wydarzeniem na Podlasiu. Twórca eposu regionalnego – Oratorium „Requiem Piaśnickie” – przejmującego dzieła muzycznego, które powstało w hołdzie pomordowanym w Lasach Piaśnickich k/ Wejherowa w 1939 r. W 2015 r. z okazji 30-lecia pracy artystycznej Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Pani Małgorzata Omilanowska przyznała artyście NAGRODĘ OKOLICZNOŚCIOWĄ Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a Marszałek Województwa Pomorskiego Pan Mieczysław Struk Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Twórców Kultury. W ponad dwudziestoletniej działalności Teatru Otwartego w Gdańsku, kreatywność i pomysłowość Dariusza S. Wójcika, pozwoliła mu powołać do życia wiele cennych i wartościowych, autorskich inicjatyw kulturalnych – w tym również wydarzeń cyklicznych. Dzięki Jego ogromnemu zaangażowaniu Kalendarz Kulturalny Miasta Gdańska i Województwa Pomorskiego wzbogacił się o szereg wartościowych wydarzeń kulturalnych. Za swoją aktywność zawodową i społeczną oraz ogromną kreatywność artystyczną uhonorowany został wieloma prestiżowymi nagrodami i wyróżnieniami. Uczestniczył w szeregu festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, m.in.: Międzynarodowy Festiwal „Muzycznie Dni Drozdowo-Łomża”, Zabrzański Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Ks. Antoniego Chlondowskiego, Festiwal „Musiques en Clain” Dissay (Francja), Śląski Festiwal Operetki, „Lato z Kulturą” Bielsko-Biała, Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie,
Międzynarodowy Letni Festiwal Organowy w Tucholi, Międzynarodowy Letni Festiwal Kultury i Sztuki w Helu, Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej Powiatu Legionowskiego 2018, Międzynarodowy Festiwal Muzyki, Sztuki i Folkloru „Podlaska Oktawa Kultur”, Festival Musique
et Patrimoine en Vienne et Gartempe 2019 (Francja), Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kartuzach. Laureat honorowego wyróżnienia „ZŁOTY LIŚC RETRO 2013” za działalność koncertową popularyzującą muzykę 20-lecia międzywojennego. Od lat największą fascynacją Darka Wójcika jest muzyka żydowska. Owocem tej fascynacji jest pierwsza autorska płyta CD „Shalom Alejchem” nagrana z Pojln Klezmer Quartett w lipcu 2008 r. w Wielkiej Synagodze w Tykocinie. Płyta nominowana była do nagrody muzycznej Polskiego Radia Program III w kategorii muzyka folkowa i etniczna. We wrześniu 2015 r. wraz z Szaweł Lipski Klezmer Quartet dokonał nagrania
kolejnej płyty CD z muzyką bliską jego sercu. Płyta pod nazwą „Motywy żydowskie w muzyce świata” ukazała się w listopadzie 2015 r. nakładem Sopockiej Firmy Fonograficznej SOLITON. W styczniu 2016 r. płyta zgłoszona została do nagrody Muzycznej FRYDERYKI 2016 w kategorii „ALBUM ROKU – Muzyka Folk”. Dariusz Wójcik przez krytyków i publiczność określony mianem „Artysta Charyzmatyczny”. Zaliczany do grona najlepszych wykonawców muzyki tego gatunku w Polsce. W sierpniu 2020 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński uhonorował Dariusza Wójcika Nagrodą Okolicznościową z okazji 35-lecia pracy artystycznej. We wrześniu 2020 r. otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury z okazji 35-lecia pracy artystycznej. Na bogaty repertuar Dariusza Wójcika składają się formy kameralne, operowe, operetkowe, oratoryjno-kantatowe, pieśni i musicale. Posiada nagrania radiowe, płytowe
i telewizyjne. Jest członkiem Związku Artystów Scen Polskich.
 
 

ŁUCJA REĆKO- ŻARNECKA aktorka

Łucja Rećko-Żarnecka ur. 13.XII.1948 r. w Suwałkach. Studia na Wydziale Aktorskim w PWST im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (obecnie Akademia Teatralna) ukończyła z wyróżnieniem w 1974 r. Debiutowała po drugim roku studiów rolą Joanny w oratorium Artura Honeggera „Joanna d`Arc na stosie” z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Kazimierza Korda, w reżyserii Aleksandra Bardiniego. Związana kolejno z teatrami: Teatr Współczesny w Warszawie (pod dyr. Erwina Axera), Teatr Nowy w Łodzi (pod dyr. Kazimierza Dejmka), a od 1981 r. Teatr Polski w Warszawie (obecnie pod dyr. Andrzeja Seweryna). Ważniejsze role teatralne to: Jadwinia („Dzika kaczka” H. Ibsena), liczne role w przedstawieniach staropolskich K. Dejmka, Greta („Szalona Greta” S. Grochowiaka), Pani Dyndalska („Damy i Huzary” Al. Fredry), Masza („Rewizor” A. Gogola), Walentyna („Gwiazdy na porannym niebie” Al. Galina), Emilia („Nondum” L. Amejko), Niania („Wujaszek Wania” A. Czechowa). Eletta („Kraina Kłamczuchów” M. Wojtyszki). Wykonawczyni piosenek G. Brassensa. Kilkakrotnie nagradzana za osiągnięcia artystyczne sezonu przez Dyrekcję Teatru. W 2002 r. uhonorowana odznaką „Zasłużona dla Teatru Polskiego w Warszawie”. Od 1977 r. zajmuje się też pracą pedagogiczną. Jest dr hab. w dziedzinie sztuki teatralnej. Pracuje na Wydziale Aktorskim w Akademii Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie, na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Od 2016 na emeryturze. W 2003 r. odznaczona Medalem Edukacji Narodowej przez Ministra Edukacji i Sportu. W 2011 r. (z okazji 200-lecia utworzenia Szkoły Dramatycznej przez Wojciecha Bogusławskiego) została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, za wkład w rozwój szkolnictwa teatralnego w Polsce.
 
Krzysztof Jakub Kozakiewicz

Krzysztof Jakub Kozakiewicz

KRZYSZTOF JAKUB KOZAKIEWICZ dyrygent

Dyrygent, ur. 26 maja 1988, Białystok. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie profesora Marka Pijarowskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W czerwcu 2012 roku poprowadził Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej w ramach swojego koncertu dyplomowego. Jako dyrygent zadebiutował w wieku 17 lat na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej dyrygując założoną przez siebie młodzieżową orkiestrą „Ad hoc”. Był również jednym z dyrygentów orkiestry szkolnej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im.
K. Szymanowskiego w Warszawie. W 2013 r. asystował przy produkcji “Napoju miłosnego” G. Donizettiego współtworzonego przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina i Warszawską Operę Kameralną. W grudniu 2013 r. brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez maestro Gabriela Chmurę. W sezonie 2013/14 artysta odbył rezydencję w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w Kielcach w ramach zainicjowanego przez Instytut Muzyki i Tańca programu „Dyrygent – rezydent”. Współpracował z Orkiestrą
Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej, Łomżyńską Filharmonią Kameralną, Filharmonią Sudecką, Filharmonią Szczecińską, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Bałtycką, Operą i Filharmonią Podlaską, Radomską Orkiestrą Kameralną, Sinfonią Varsovią
oraz Polską Orkiestrą „Sinfonia Iuventus”. Współpracuje również jako asystent z Teatrem Wielkim Operą Narodową przy baletach “Tristan” i “Dziadek do orzechów”. Krzysztof Jakub Kozakiewicz koncertował z takimi artystami jak: Katarzyna Duda, Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl, Paweł Gusnar, Łukasz Długosz, Paweł Kowalski, Maciej Frąckiewicz, Rafał Grząka, Jadwiga Kotnowska, Rafał Kuropaczewski, Joanna Freszel, Krzysztof Grzybowski, Kamila Wąsik-Janiak, Wojciech Mrozek czy Rafał Łuszczewski. Od wielu lat prowadzi również działalność edukacyjną. Od stycznia 2016 roku pełni funkcję kierownika artystycznego i dyrygenta Suwalskiej Orkiestry Kameralnej.
 
SUWALSKA ORKIESTRA KAMERALNA
Suwalska Orkiestra Kameralna powstała w lipcu 2007 r. z inicjatywy Prezydenta Suwałk Józefa Gajewskiego. Jej pierwszym dyrygentem był Grzegorz Bogdan. Od sierpnia 2008 r. jej dyrektorem artystycznym był Kazimierz Dąbrowski, utytułowany absolwent Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie. Nowy sezon artystyczny 2015-2016 orkiestra rozpoczęła pod przewodnictwem artystycznym dra Ignacego Ołowia. Obecnie tę funkcję pełni Krzysztof Jakub Kozakiewicz. Orkiestra może się poszczycić współpracą z takimi solistami jak: Kevin Kenner, Krzysztof Trzaskowski, Maciej Frąckiewicz, Magdalena Bojanowicz, Sylwester Sobola, Maria Machowska, Beata Wardak, Leszek Świdziński, Andrzej Olewiński, Rafał Grząka, Rafał Dudzik, Jakub Grabe￾ Zaremba, Jan Roszkowski, Adam Roszkowki, Magdalena Idzik, Sandra Kopijkowska, Robert Cieśla, Ryszard Cieśla, Marlena Borowska, Joanna Motulewicz, Justyna Samborska, Maciej Bogumił
Nerkowski, Grzegorz Mackiewicz, Piotr Kopietz, Natalia Bartyzel, Radosław Sobczak, Tomasz Strahl, Darius Mažintas, Janusz Olejniczak. Orkiestra współpracowała również z Chórem WSAP w Białymstoku, Chórem Miasta Białegostoku, koncertowała z utytułowanym żeńskim chórem „Cantilena” z Suwałk. Muzycy występują również w koncertach muzyki rozrywkowej, m. in. ze Sławkiem Wierzcholskim i zespołem „Nocna Zmiana Bluesa” oraz z zespołem „Zimne Dranie”. Wielkim powodzeniem cieszyły się występy z Haliną Kunicką, a także z Tadeuszem
Woźniakiem. Znakomicie przyjęty został “Muzyczny wieczór z miłością” z Alicją Majewską i Włodzimierzem Korczem i koncert z okazji jubileuszu Janusza Strobla. Ogromnym sukcesem okazały się koncerty noworoczne “Salsa symfonicznie” z Jose Torres & Havana Dreams oraz koncert Suwalskiej Orkiestry Kameralnej i Orkiestry Sinfonia Viva pod batutą Tadeusza Radziwonowicza, podczas którego muzycy wystąpili ze Zbigniewem Wodeckim. Muzycy orkiestry mieli również szansę zagrać na jednej scenie z cenioną w Polsce i na świecie wokalistką jazzową – Agą Zaryan w koncercie LOVE SONGS. W styczniu 2014 roku, koncertem “Wieczór z Czajkowskim”, towarzysząc wybitnemu wiolonczeliście – prof. Tomaszowi Strahlowi, orkiestra zainaugurowała “Filharmonię Suwałk” – nowy cykl koncertów muzyki klasycznej w wykonaniu Suwalskiej Orkiestry Kameralnej z udziałem najznakomitszych solistów polskich i światowych scen. Kluczem do wyboru repertuaru bywa sylwetka kompozytora, określony styl, epoka czy gatunek muzyczny. Koncerty prezentowane w ramach Filharmonii Suwałk to oferta dla wszystkich doceniających piękno muzyki. Suwalska Orkiestra Kameralna promuje zdolnych Suwalczan, proponując wspólne występy w ramach Filharmonii Suwałk (Koncert Młodych Talentów), edukuje muzycznie dzieci i młodzież, a także promuje Suwalszczyznę w Polsce i na świecie. Bardzo popularne są otwarte dla publiczności letnie, plenerowe koncerty orkiestry. Oprócz regularnych występów przed suwalską publicznością, orkiestra koncertuje również w regionie oraz za granicą. Do jednego z najważniejszych wydarzeń należał występ orkiestry w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz uczestnictwo w II prawykonaniu “Amor Vincit” Miłosza Bembinowa w 2012 r. w Suwałkach.
 
 

Sfinansowano ze środków Miasta Suwałki

Sponsor:

Patronat medialny:

   


Uczestnictwo w zajęciach jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu imprez i wydarzeń artystycznych organizowanych w Suwalskim Ośrodku Kultury.

Kategoria: Archiwum