Fotograficzna „Mara” Krzysztofa Ślachciaka w PAcamerze

Fotografie Krzysztofa Ślachciaka są pełne wizualnej tajemnicy, ale autor nie ukrywa, że nie służą one opowiadaniu historii. Nie mają ukrytego sensu, nie objawiają prawd uniwersalnych. Kluczową rolę w ich powstawaniu, a także w odbiorze, odgrywają emocje.

Wernisaż wystawy ,,Mara”
Piątek, 19.01. 2018 , godz. 18:00
Galeria PAcamera, ul. T. Noniewicza 71

wstęp wolny | wystawa czynna do 11.03.2018

Deklaracja artystyczna. Kiedyś sądziłem, że dobra fotografia to taka, którą odbiorca zrozumie tak, jak tego chciał fotograf. Dziś się z tym nie zgadzam, bo co jeśli fotograf wcale nie chce czegoś powiedzieć? Moje prace nie służą przekazowi, nie są próbą opowiedzenia historii, nie mają ukrytego sensu, ani nie kryje się za nimi uniwersalna prawda. Moje fotografie służą celom przyziemnym i egoistycznym.

Raz na jakiś czas dopada mnie potrzeba wyrzucenia z siebie emocji. Szukam wtedy obrazu, którym mógłbym się ich pozbyć. Takie uczucie narasta, pogania, w kulminacyjnym momencie popycha do działania. Powstają fotografie, lub ich zalążki, często później ćwiczone przez miesiące aż do powstania docelowego obrazu. Moje inspiracje są naturalne dla tego procesu. To przede wszystkim prace artystów nurtu fotografii subiektywnej: Otto Steinerta, Minora Whitea, Bronisława Schlabsa, Zdzisława Beksińskiego, ale również Edwarda Hartwiga, Krzysztofa Pruszkowskiego, Stanisława Wosia, a także malarzy: Włodzimierza Włoszkiewicza, Francisa Bacona, Jacksona Polocka, Williama Turnera.

Swoje prace prezentuję Państwu, gdyż ostatnim aktem ich istnienia są odczucia widzów. Może znajdziecie w nich coś dla siebie, może dzięki Wam ja dowiem się czegoś o sobie.

Cykl „Mara”. Mara w mitologii słowiańskiej była nieuchwytną zjawą, która objawiała się nocą, miała zdolność otwierania każdego zamka i żywiła się ludzką krwią. Wyobrażano ją sobie jako kobietę o nienaturalnie długich nogach i półprzeźroczystym, bardzo jasnym ciele.

W czasach chrześcijańskich wyobrażenia postaci z mitologii Słowian ulegały najprawdopodobniej zniekształceniom. Według niektórych przekazów jedną z metod obrony było powieszenie lustra w sypialni. Mara miała dzięki niemu przestraszyć się własnego odbicia i uciec, gdyż była rzekomo brzydka. Jednak lustra były zawsze towarem luksusowym, a w znanym nam dziś kształcie upowszechniły się w Europie dopiero w XIII wieku. W dodatku część słowiańskich, mitologicznych, kobiecych postaci miała moc uwodzenia mężczyzn, zakładam więc, że w pierwotnych wyobrażeniach były one nie tylko przerażające, ale również piękne. Mara w przedstawianym cyklu to metafora kobiety współczesnej: pewnej siebie i silnej, jej dychotomicznej natury, seksualności i piękna. Cechy te mogą być równocześnie fascynujące, jak i budzące lęk, a otwarte obcowanie z nimi może fascynację pobudzić, a lęk oswoić.


Krzysztof Ślachciak. Rocznik 1983. Artysta fotografik, członek Związku Polskich Artystów Fotografików, absolwent wydziału Neofilologii UAM, oraz studiów podyplomowych z Marketingu na Rynku Międzyinstytucjonalnym Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu z pracą
dyplomową traktującą o odbiorcach fotografii reklamowej. Od 2008 roku prowadzi Pracownię Fotografii Reklamowej Luminix. W latach 2011 – 2016, na zaproszenie profesora Włodzimierza Włoszkiewicza, prowadził zajęcia praktyczne dla studentów Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej, a od 2013 roku również wykłady teoretyczne z kompozycji oraz sekcję fotograficzną koła naukowego EduArt w ramach której odbywały się liczne warsztaty, spotkania autorskie i coroczne „Dni Fotografii na Politechnice Poznańskiej”.

Do tej pory prezentował swoje prace podczas przeszło 25 wystaw i wydarzeń fotograficznych zarówno w kraju jak i zagranicą. Jest finalistą sekcji fotograficznej „Ariano International Film Festiwal 2015” we Włoszech, jego prace wzięły udział w pokazie multimedialnym zorganizowanym w muzeum Luwru w ramach SeeMe Exposure Awards 2015, a w czerwcu 2016 roku zdobył drugą nagrodę kat. „Open” na międzynarodowym konkursie Fine Art Photography Awards. W 2017 roku zdobył trzy wyróżnienia za cykl „Strange Lights” – dwa w III
Fine Art Photography Awards i jedno w MonoVision Photo Awards.

Wystawy i wydarzenia zbiorowe

  • Festiwal „Fotocooltura” 2017, Oborniki Wielkopolskie 9-11.06.2017
  • „Druga Wystawa Fotografii w Technikach Dawnych i Alternatywnych” Galeria „Piwnica” MDK2 w Zabrzu, 10.02-11.03.2017
  • „Przestrzenie” – wystawa fotograficzna, Galeria w Ratuszu, MBWA, Leszno, 12.01-09.02.2017
  • „Dark Side of Art” – wystawa interdyscyplinarna, Cosmos Galerie, Vence, Francja, grudzień 2016
  • Twórczy Squad – wystawa inauguracyjna, wspólnie z Tomaszem Jędrzejewskim, CK ESTEDE, Gniezno, 19-24.11.2016
  • Festiwal „Fotocooltura” 2016, Oborniki Wielkopolskie 4-5.06.2016
  • interdyscyplinarna wystawa „Możliwe.” pracowników Katedry Rysunku Malarstwa, Rzeźby i Sztuk Wizualnych Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej, Galeria Rozruch, Poznań, czerwiec 2016
  • wystawa aktu galerii „PrimeArt” na „Fashion Week Poland: Fashion Philosophy 2016”, Hala Expo, Łódź, kwiecień 2016
  • „Wystawa Fotografii w Technikach Dawnych i Alternatywnych” Młodzieżowy Dom Kultury nr 2 w Zabrzu, marzec-kwiecień 2016
  • pokaz diaporamy z fotografiami kreacji „Modular005” projektu dr inż. arch. Hanny Michalak, modelka: Aleksandra Olszewska, podczas pokazu mody „Modular2” i warsztatów „Architektura Mody 8”, Centrum Kultury Zamek, Poznań, marzec 2016
  • „Moja Wielkopolska – Analog (aneks)” wystawa zbiorowa w ramach 9. Biennale Fotografii w Poznaniu org. Galeria Arsenał i C.K. Zamek. Galeria Ciemnica, ul. Gwarna 13, listopad 2015
  • „Przebłysk” wystawa interdyscyplinarna twórców środowiska poznańskiego, zawodowo związanych z Katedrą Rysunku, Malatstwa, Rzeźby i Sztuk Wizualnych Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej. Galeria Estrady Poznańskiej OKO/UCHO, ul.Masztalarska 8, Poznań, październik 2015
  • Festiwal „Forma 15”, Rawicz, sierpień 2015
  • wystawa finalistów sekcji fotograficznej konkursu Ariano International Film Festival, Ariano Irpino, Włochy, lipiec-sierpień 2015
  • pokonkursowy cyfrowy pokaz fotograficzny SeeMe Exposure Awards 2015 – Art Photography Collection, Musee du Louvre, Paryż, Francja, lipiec 2015
  • wystawa pokonkursowa „Wystaw się w CSW”, Centrum Sztuki Współczesnej, Toruń, marzec 2015
  • Art Inn: Targi Młodej Sztuki, galeria Labirynt, Lublin, styczeń 2015
  • wystawa z okazji Polskiej Prezydencji w Radzie UE zaprezentowanej w Auli UAM, Poznań, lipiec 2011, org. Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu
  • pokonkursowa wystawa „Nasza Wielkopolska 2010” org. Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu

Wystawy indywidualne

  • „Cykl Ciało” i „Aberracje” w klubie „6. Dzielnica”, organizacja – galeria „PrimeArt”, Łódź, 21.07-31.08.2016
  • „Formy”, Galeria Ope, Rzeszów, 03.04.- 30.04.2016
  • „Organizm” Kórnicki Ośrodek Kultury, Prowent 6, Kórnik, maj 2015
  • „Paralele”, Centrum Kultury „Scena To Dziwna”, Gniezno, luty 2015
  • „Organizm”, Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie, sierpień/wrzesień 2014, wystawa w ramach II Wielkopolskiego Festiwalu Fotografii im. Ireneusza Zjeżdżałki
  • „Organizm: Gdy Metodą Walki Była Praca”, Centrum Wykładowe Politechniki Poznańskiej, maj 2014
  • „Kobiety Peruna” wystawa plenerowa: Ogrody Gościńca 7 Drzew, Biskupice Wielkopolskie, czerwiec-wrzesień 2013
  • „PozMój” Restauracja „Toga”, Poznań, maj 2012,
  • „Opowieści i Architektura”, Salon Auto-Watin, Jelonek k. Poznania, luty 2012,

Publikacje niekomercyjne z pracami Krzysztofa Ślachciaka

  • „Modular, Moda i Architektura” autorka: dr Hanna Michalak – fotografie mody kolekcji zawartych w książce, wyd. Wydz. Architektury Politechniki Poznańskiej, Poznań 2017
  • „Włodzimierz Włoszkiewicz Malarstwo – o artystycznej specyfice malarskiej i rysunkowej twórczości profesora Włodzimierza Włoszkiewicza” – reprodukcje fotograficzne dzieł, portret i fotografia pracowni profesora, wyd. Wydz. Architektury Politechniki Poznańskiej, listopad 2016
  • „Mastro Pulce 8/2016” – wizualna interpretacja poezji, Włochy, listopad 2016,
  • „Mimesis” portal Fototekstura.pl, autorska prezentacja prac, marzec 2016,
  • katalog 9. Biennale Fotografii w Poznaniu, opis twórczości, prezentacja prac i felieton koncepcyjny do konkursu „Ciało, Przestrzeń, Kosmos”, styczeń 2016
  • Art Habens Contemporary Art Review, wywiad i prezentacja prac, wydanie specjalne, sierpień 2015
  • See Me Exposure Award, Art Photography Collection Book, See Me Community, czerwiec 2015
  • katalog festiwalu im. Ireneusza Zjeżdżałki, Miejska Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, 2014

Wystawy pod opieką Krszysztofa Ślachciaka

  • wystawa wykładowców Katedry Rysunku Malarstwa Rzeźby i Sztuk Wizualnych Politechniki Poznańskiej „Możliwe.”, galeria sztuki „Rozruch”, 3-12.06.2016
  • pokonkursowa wystawa p.t. „Eksploracje: Ciało, Przestrzeń, Kosmos” w ramach IX Biennale Fotografii w Poznaniu, Galeria „Drewutnia” 10-13.12.2015
  • wystawa „W(y)rażenie”, członków sekcji fotograficznej koła EduArt, Galeria „Drewutnia”, czerwiec 2015
  • wystawa „rEwolucja – fotoreportaż z Euromajdanu” autorstwa Marii Król i Agnieszki Cecylii Maćkowiak – studentek Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuk Plastycznych Politechniki Poznańskiej. Galeria „Drewutnia”, marzec 2014 i Centrum Wykładowe Politechniki Poznańskiej, maj 2014 podczas festiwalu „Ukraińska Wiosna 2014”.
  • prace fotograficzne studentów Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuk Plastycznych Politechniki Poznańskiej podczas wystawy inaugurującej działalność Galerii „Drewutnia” w marcu 2013

Kategoria: Sztuki wizualne